نکات کاربردی در مدیر تغذیه ای گاو های شیری
نوشته شده توسط : علی پور

نکات
کاربردی در مدیر تغذیه ای گاو های شیری -گاوها را بر اساس تراز ی شیرواری یا این که مقدار ایجاد که مدل بندی نموده و و بر مبنا نیازهایشان تغذیه نمایند .
در طول سال از برنامه ی تغذیه ای که اقتصادی و متعادل گردیده باشد و بتواند نیازهای حیوان را برآورده نماید به کار گیری کنیدمدیران برنده واحد های ایجاد دامی با عجین نمودن هنر و تجربه ی گذشتگان با علوم توسعه یافته ی تغذیه ای مدرن که آمیزه ای جذاب توجهی را زیر تیتر مدیریت تغذیه ای به وجود آورده اند که با کاربرد علمی این برنامه ها در مزارع دامپروری و با فیض آورنمودن این بخش تولیدی برای سرمایه گذاران این واحد ها که مورد ی مطمئنی در رابطه با تضمین اقتصادی فعالیتشان آماده می آورند .

ماشین آلات خوراک دام

مدیران مذبور اکثر علت موفقیتشان را علم وعلاقه به مسئله ی مسئله کار و پایین حیث به دست آوردن نکات ریزی می دانند که اگر چه معمولی و عملی میباشند اما اکثر زمان ها از روءیت کرد اشخاص مخفی باقی‌مانده و یا این که به زمینه اجراگذاشته نمی شوند .
در زیر به یک‌سری از آن‌ها که می توانند در قضیه ی تغذیه کاربردی گاوهای شیری موءثر و سودمند باشند که اشاره می شود
نکات
همگانی در تغذیه گاوهای شیری : ۱- گاوها را بر اساس سطح ی شیرواری یا این که اندازه ایجاد که جور بندی نموده و و بر شالوده نیازهایشان تغذیه نمایند .

۲- در طول سال از برنامه ی تغذیه ای که اقتصادی و متعادل گردیده باشد و بتواند نیازهای حیوان را برآورده کند استعمال فرمایید .

۳- جهت مصرف حداکثر اندازه غذا مخصوص که خوش خوراکی جیره مد نظر بوده و برای این منظور از اقلام خوراکی متنوع و با کیفیت خوب استعمال فرمائید .

۴- دستگاه گوارش گاوها از نصیب های فراوان فعال بدن می باشند برای کار خوبتر این دستگاه از دادن مواد مشخص غافل نباشید .

۵- دفعات خوراکی دادن به گاوها را تنظیم نموده و مطابق برنامه عمل کنید .

۶- گاوها عشق و علاقه خاصی به به کارگیری از علوفه های نو و آب دار دارند که در رخ در دسترس و ارزان بودن در تغذیه ی آن را به کار ببرید .

۷- ترکیبات مواد مغذی اقلام خوراکی متنوع و متغییر می‌باشد . با نظارت آزمایشگاهی آن ها از اجزای مواد مغذی جیره ی فرموله گردیده اطمینان حاصل کنید .

۸-
آب تمیز که سالم و گوارا به صورتی مستمر در اختیار گاوها قرار دهید
۹- موقعیت محیطی قابل قبولی به خصوص در فصول فصل‌تابستان و فصل‌زمستان برای گاوها آماده فرمائید .

۱۰- هر دسته تغییری در جیره ی غذایی را به تدریج به انجام برسانید .

۱۱-
از جیره های مخلوط به کار گیری فرمایید (کنسانتره -علوفه )
۱۲- ضمن خشبی بودن علوفه ی مصرفی که قلعه های خرد شده علوفه ریز باشد .

۱۳- پیشبینی ها ضروری جهت به حد اقل رسانیدن تلفات غذا را به فعالیت آورید .

۱۴- جهت اطمینان از میزان کافی خوراک مصرفی در جیره حد اطمینان را مد حیث بگیرید .

۱۵- ضمن اختصاص دادن گارگران دلسوز و وظیفه شناس جهت رسیدگی به تغذیه گاوها کارگران این بخش را به دفعات عوض نکنید .

۱۶-
تغذیه از موارد بودار را در ۵/۰ تا ۲ ساعت قبل از شیر دوشی یا آن‌گاه از شیر دوشی به انجام رسانید
۱۷- علوفه را به بازه زمانی طولانی ذخیره ننموده و در موقع مصرف از عدم وجود کپک و قارچ زدگی و اجسام خارجی مطمئن گردید .

۱۸- برای رویارویی با دلایل مصرف جسم فرنگی احتمالی مگنت یا آهن ربا به حیوان بخورانید .

۱۹- برنامه ی جنگ با انگل ها به خصوص انگلهای دستگاه گوارش را با جدیت پی گیری نمایید .

۲۰- در موقع استعمال از جیره های دربردارنده ذرات ریز یا آردی به خواسته راندمان خوب تر غذا مصرفی و دوری از ضایعات تنفسی از مواد تر کننده و چسباننده نظیر چربی یا ملاس به کار گیری نمائید .

تغذیه ی زمان ای یا این که مرحله ای عبارتست از : پباده سازی برنامه های تغذیه ای گاوها براساس مقدار ایجاد – مصرف غذا – تغییر و تحول وزن بدن و زایمان .

ترتیب
تولید در گاوهای شیری به صورت زیر می باشد : ۱-
زمان ی اوج شیر دهی
۲- زمان ی افزایش اندوخته های تن (افزایش وزن ) .
۵و۴- زمان ی کم آب (۲ ماه آخری آبستنی ) بر شالوده پنج تراز ساخت حیوان به شرح پایین می باشد :
۱-
از هنگام زایمان تا ۸۰ روز آن‌گاه از آن ۲- ۸۰ تا ۲۰۰ روز آن گاه از زایمان ۳- ۲۰۰ تا ۳۰۵ روز بعد از آن از وضع حمل ۴- ۴۵ تا ۶۰ روز قبلی از زایمان
۵- تیم گاوهای که دوره بی آبی آن ها رو به اتمام می‌باشد .

با
توجه به این روند برنامه های تغذیه ای مخصوص جهت تولید بخش اعظم و نگهداری سالم گاوهای شیری اعمال می گردد : ۱- برنامه های تغذیه ای در سطح اولیه تولید : پس از زایش تولید شیر به سرعت ارتقا می یابد و در ۶ تا ۸ هفته به بیشترین اندازه می برسد ولی مصرف خوراک نسبت به نیازهای تولیدافزایش نمی یابد به جور ای که بیشترین مقدار مصرف ماده ی خشک ۱۲ تا ۱۵ هفته پس از زایش خواهد بود از این رو بیشترین ماده گاوهای شیرده برای ۸ تا ۱۰ هفته در حالت تعادل منفی انرژی خواهند بود .

گاوهای پر شیر احتمالاً تا هفته ی بیستم و یا اکثر در تعادل منفی انرژی خواهند بود . گاو شیر روستا فقدان انرژی دریافتی برای تولید شیر را از اندوخته های بدن تامین کرده و در این دوره از وزن آن کاسته می شود بازه زمانی بحرانی تغذیه ی گاوهای شیر آبادی از بازه زایش تا نقط ی اوج شیر دهی می باشد .

هر کیلوگرم ارتقا شیر در این عصر ۲۰۰ کیلوگرم شیر عمده در کل زمان ی شیر دهی را در پی خواهد داشت .
در این زمان رعایت نکات زیر اضطراری است :
– از تغییرات ناگهانی و پرسرعت جیره که موجب غم های گوارشی می شود خود داری نموده و تغییرات تدریجی را دست اندک دو هفته پیش از زایش ابتدا نمایید .

– از ارتقاء کنسانتره تا موقع برطرف شدن تنش های مربوطه به زایش جلوگیری نموده و مرحله آن را در حدی نگهدارید که گاو شیر قریه با دریافت حداقل میزان ADF (۱۸ تا ۱۹ درصد ) ضمن بر خورداری از تن درستی دستگاه گوارش شیر با کیفیتی نیز ایجاد نماید .

-میزان مصرف کنسانتره نباید بیش از ۵/۲ درصد وزن تن باشد . تعداد دفعات تغذیه ای کنسانتره بایستی ارتقاء یافته و هر بار با میزان اندکی کنسانتره تغذیه شود .

– دقت کافی در زمینه تامین مواد مورد نیاز گاو شیر ده و نسبت صحیح آن با انرژی که مقدار قابل توجهی از آن از اندوخته های چربی تن تامین می شود اعمال نمائید در این سطح از مواد ازته ی غیر پروتیینی با تجزیه ی کم در شکمبه استعمال کنید .

– با استعمال از علوفه های مرغوب و کیفیت عالی خوب و دست اندرکاران اشتها آورمصرف ماده ی خشک را ارتقاء دهید .

– عملکرد فرمائید علوفه های موضوع تغذیه به قطعات ریز خرد نشوند و در چهره الزام از چنین علوفه هایی برای نگهداری تعادل PH شکمبه و کاهش اسیدوز و دیگر ناراحتی های گوارشی بافرهای شیمیایی مثل بی کربنات سدیم استعمال فرمائید . – دست اندرکاران استرس زا مانند واکسیناسیون سم چینی خزینه ضد کنه و… . . را به سپس از سپری شدن نقطع ی عطف شیر دهی موکول فرمائید .

– به کار گیری از مکمل نیاسین که ممکن است از زمان ی خشک مقدمه گردیده بایستی برای گاوهای مالامال شیر ادامه یابد در این شرایط مصرف غذا احتمالاً عمده و احتمال پیدایش کنیوز کمتر خواهد بود .

– با تغذیه ازمکمل های مالامال انرژی مانند چربی و ملاس مصرف انرژی را بالا ببرید .

۲-
مدیر تغذیه ای در سطح دوم شیر دهی :
در این زمان گاو سطح اساسی پیک (peak) با حداکثر ایجاد را سپری کرده و برخورد های حیوان به وضعیت معمولی برگشته و می تواند در فیس برخورداری از جیره ی متوازن بضاعت های تولیدی خود را بروز دهد .

در این سطح مدیریت گاوداری گاوهای مسئله نظر را از نظر حالت بدنی محاسبه نموده و در چهره بازخورد با مورد ها غیر معمولی مانند پرورش بی رویه گاوها و یا این که لاغری بیش از حد آنها درصدد تصحیح جیره بر آیید .

۳-
مدیر تغذیه ای در مرحله آخر شیر دهی :
مدیریت تغذیه ای گاوهای شیرده در این مرحله آسان خیس از فرایند دیگر است چون در این تراز مصرف مواد غذایی اکثر از نیازهای ساخت شیر بوده تولید شیر رو به کاهش میباشد .

نکاتی
که مد نظر مدیریت گاوداری بایستی باشد عبارتند از:
– کاهش وزن ساخت گردیده در آغاز دوره ی شیر دهی می بایست به دسته ای جبران شود که گاودر آغاز زمان ی خشک از وزن مناسبی برخوردار باشد .

– حداکثر کوشش در ارتباط با دوام شیر دهی در حد قابلیت به فعالیت آید .

– تلیسه های جوان نیازهای ویژه ای برای پرورش دارا هستند . بنابر این برای ایجاد رویش در تلیسه ۲ ساله ۲۰ درصد و برای تلیسه های ۳ ساله ۱۰ درصد از مواد غذایی عمده از تعداد زمینه نیاز برای محافظت مراد شود .

– با دقت به تقاضای قلیل مواد مغذی می بضاعت و توان نسبت علوفه به کنسانتره را ارتقا داده و با به کار گیری از ترکیبات ازت دار غیر پروتئینی هزینه های غذایی را کاهش داد .

– جهت کم آب کردن گاوها در پایان این تراز میتوان غذا و آب مصرفی را محدود نمود .

۴-
مدیر تغذیه ای گاوهای کم آب :
-به خواسته مهیا سازی گاو برای شیر دهی بعدی باید یک عصر ی خشک در لحاظ گرفته شود .

-با در حیث دریافت کردن یک زمان ی خشک ۶۰ روزه تولید شیردهی بعد برای عمده ماده گاوها بهینه خواهد بود .

-اگر عصر ی خشک کمتر از ۴۰ روز باشد بافت پستان مقطع کافی برای مرمت نداشته و در فیض تولید شیر در شیر دهی ایده آل نخواهد بود . در‌صورتی‌که دوره ی خشک بیش از ۷۰ روز باشد گاوبیش از میزان تپل می شود درحالی که تولید شیر در شیر دهی بعد از آن عمده نبوده و دشواری چاقی نیز در پی خواهد آمد .

-گفته می شود که بازدهی مصرف انرژی برای بافت سازی به هنگام شیر دهی بخش اعظم از عصر ی خشک می باشد از این رو باید کوشش کرد که کاهش وزن گاو در هفته های پایانی شیر دهی جبران گردد .

-بدین ترتیب ارتقاء وزن ماده گاو در عصر کم آب بیشتر مربوط به رشد جنین خواهد بود .
مواردی که در این مرحله در موضوع تغذیه ی گاوها در لحاظ می باشند عبارتند از :
– مصرف کلسیم بایستی به کمتر از ۱۰۰ گرم در روز محدود شود و هم برهه زمانی فسفر کافی در اختیار گاو ها قرار گیرد ( ۳۵ تا ۴۰ گرم فسفر در روز برای نژادهای بزرگ) کلسیم اکثر به ویژه در شرای جیره از نظر فسفر نبود داشته باشد احتمال بروز تب شیر را افزایش خواهد اعطا کرد .

– در‌صورتی‌که علوفه نبود سلنیوم دارد بایستی روزمره ۳ تا ۵ میلی گرم سلنیوم به علوفه اضافه کرد .

– در صورتی‌که مصرف ویتامین E در طعام مضاعف نباشد موجب جفت ماندگی می شود .

– از تغذیه ی مضاعف مواد معدنی بایستی پرهیز کرد (به ویژه مخلوط بافر های نمک های سدیم ) و مصرف نمک خوراک را باید به حداکثر ۲۸ گرم در روز محدود نمود .

-مصرف مضاعف نمک موجب محافظت آب در بدن و ایجاد خیز یا ادم در بعضا گاوها به ویژه تلیسه های شکم اولیه می شود .

تالیف
: مهندس حمیدرضا کامیارنژاد





:: برچسب‌ها: ماشین آلات خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 تير 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: